Interjú Csere Gáspárral

30.09.2015
Kategória: Balca fut
Szerző: Balca

Csere Gáspár - 24 éves atléta - a hétvégén (2015. szeptember 27-én) Berlinben 2:16:30 idővel futotta le a maratoni távot, ezzel megfutotta az olimpiai részvételhez szükséges szintidőt. Ennek kapcsán beszélgettünk Gazsival.

 


 


Hogy vagy két nappal a maraton után?

Még nem igazán esne jól futni, van egy kis izomláz a combjaimban, de gyorsan regenerálódom. Összességében jól vagyok.

Akkor még az is lehet, hogy a budapesti OB-n rajthoz állsz (október 11-én)?

Még az is elképzelhető. Jó formában vagyok és rutinosabb maratonista ismerőseim azt mondták, hogy akár mehetnék is. Maratoni távon még nem vagyok igazán tapasztalt, hiszen Berlinben volt a harmadik maratoni versenyem. (szerk.: 2014 - Frankfurt - 2:22:34, 2015 - Hamburg - 2:17:30)


 Berlin Maraton befutó érmét mindig az előző évi verseny győztesének arcképe és befutó ideje díszíti. Az idei érmen így Dennis Kimetto-t csodálhatjuk a még most is aktuális világrekorddal.



Mennyire előre tervezed meg, hogy melyik versenyeken állsz rajthoz? Sokat versenyzel?

Általában az edzőmmel előre megtervezzük az adott évre vonatkozó főversenyeket, alapvetően nem indulok sok versenyen. Még régebben - rövidebb távokon - előfordult, hogy évente akár harminc versenyen is részt vettem, most a terv rendszerint egy-egy félmaraton, maraton tavasszal és ősszel is. E köré illesztjük be a rövidebb távok bajnokságait, valamint a felkészülést segítő minimaratonokat, mezei futóversenyeket – amennyiben azok beleférnek. Persze ha nem sikerült volna az olimpiai szint, akkor lehet, hogy még egy maratont futottam volna idén.  A berlini versenyre is csak augusztusban jelentkeztem. Nem tudtam, hogy sikerül a nyári felkészülés a kánikulában, valamint volt egy kisebb sérülésem is. Ráadásul a Berlin Maraton eléggé korán van nekem a formaidőzítés szempontjából. Szerencsére a viszonylag későn leadott nevezésemet így is elfogadták a szervezők a korábbi időeredményeim alapján.

Hogyan értékeled a hétvégi eredményed? Mennyire sikerült a maximumot kihoznod magadból?

Elégedett vagyok, hiszen sikerült elérni a célomat. Ugyanakkor a teljesítés nagyobb szenvedéssel járt, mint gondoltam, ugyanis most nem ment annyira könnyedén ez a 03:12-es iram, mint fél évvel ezelőtt. Több apróság adódott össze és emiatt futás közben hamarabb jöttek a nehézségek, ennél fogva pedig az a maximum sem sikerült, amire egyébként képes lennék. Érzésem szerint nagyjából egy-másfél perc maradt most ebben a versenyben. Például korábban a félmaratonok során nem volt hangsúlyos a frissítés, most a maratoni távnál ezt is ki kell kísérletezni. Ezt még tanulom.

Hogyan frissítesz a versenyen? Van valami speciális frissítőd?

Előzetesen nyolc kulacsnyi egyéni frissítő leadására volt lehetőség, melyet 5 km-ként kaptunk meg, illetve ezen felül a hagyományos frissítőzónákból is fogyaszthattunk. Fél távnál ettem egy kis banánt, ami kimondottan jól esett, de géleket nem használok, helyette kimagozott datolyát vittem magammal szénhidrát pótlásra, ami már korábban is jól bevált nekem. 

Megfutottad az olimpiai szintet! Mekkora katarzis volt ez a célban?

2000-ben, 9 éves kisfiúként néztem a Sydney Olimpia közvetítését és akkor fogalmaztam meg először, hogy én szeretnék részt venni egy olimpián. Akkor még az sem volt teljesen tiszta, hogy milyen sportágban, csak az tudtam, hogy szeretnék ott lenni. Aztán néhány év útkeresés után kiderült, hogy a futás az, amiben igazán jó vagyok, és amit szeretek csinálni. Idővel az is eldőlt, hogy az országúti versenyek és a hosszabb távok állnak hozzám közel. Így lett a cél a maratoni táv. Berlinben a célba érve sem, sőt még most sem fogtam igazán fel, hogy az olimpia elérhető közelségbe került, Illetve még számos verseny van addig, ahol mások is kvalifikálhatják magukat.

Riói olimpia kvalifikációs szint maraton futásban:
férfiaknál: 2:17:00, nőknél: 2:42:00
teljesítési időszak: 2015. január 1 – 2016. július 11.  
maratoni futásban összesen három női és három férfi versenyző indulhat nemzetenként.






Hogyan készülsz a maratonra?

12 éve ugyanazzal az edzővel, Szabó Imrével (szerk.: BEAC vezetőedzője) dolgozom, akivel félszavakból is értjük egymást. A 12 év és a fejlődésem is igazolja a módszerét. Az edzéseim során mindig a minőségi munkára és nem a mennyiség növelésére törekedtünk.

Ez mit jelent pontosan?

Leginkább azt, hogy nem feltétlenül a lefutott kilométerek számát kell növelni ahhoz, hogy gyorsabban fussak.A 66 perces félmaratont én heti 70-90 km-ből hoztam. Amikor megvolt a 66 perc a félmaratonon, akkor léptünk tovább és kezdtük növelni a heti kilométer mennyiségét. A maratonra heti 100 – 130 km-t futok. Én azt gondolom, hogy a minőség húzza magával a mennyiséget, és nem fordítva. Az edzésmunkában olyan minőségi faktorokat helyezünk előtérbe, mint a futómozgás, gyorsaság, keringés, idegrendszer. Mindezeket csak a mennyiség körültekintő bevetésével lehet fejleszteni, mert érzékeny területek.Sajnos az edzéseket nehezíti, hogy kevés a jó minőségű út, ahol futhatok. A másik nagyon fontos a felkészülés szempontjából, hogy én szeretek futni. Már jó előre megbeszéltük az edzőmmel, hogy nem pénzért futok. Ez nem azt jelenti, hogy nem indulok pénzdíjas versenyen, hanem azt, hogy csak akkor, ha az beleillik a felkészülésembe. Csak a pénzdíjért nem indulok el egy versenyen sem. Ettől nagyobb céljaim vannak.

Van még valami különleges összetevő, ami kell egy ilyen teljesítményhez? Esetleg olyan, amit otthonról hoztál?

A szüleim is sportoltak, ezért a sport szeretete, a tudatosság, rendszeresség bennem is korán kialakult. Talán ennek is köszönhető, hogy nem élem meg túlzott kötöttségnek az edzések beillesztését a mindennapokba. Fontos számomra az is, hogy a sport mellett tanulok is. Igaz ez is kötődik a sporthoz, sportmenedzsernek tanulok, aminek hasznát veszem majd a saját pályám egyengetésében is. Szintén otthonról hoztam, hogy figyelek az egészséges táplálkozásra. Képzeld el, 16 éves koromig azt sem tudtam, mi az a disznótoros, vagy a paprikás krumpli. Azóta sem nagyon eszem sértéshúst, inkább csirkét, zöldséget, gyümölcsöt. A verseny hetében pedig főként magokat, aszalt gyümölcsöket, tésztát eszem, így oldom meg a szénhidrát bevitelt és legkevésbé péktermékekből, amelyektől aztán még több salakanyag termelődik.

24 éves vagy, mennyire számítasz fiatalnak az elit maratoni versenyzők között?

Az európaiak között fiatalnak számítok, inkább 27-28 évesek vagy idősebbek vannak körülöttem a ranglistán, azonban az afrikai elit versenyzők között nem ritka a 20 év körüli atléta sem.

Térjünk még vissza Berlinre. Milyen plusz körítés járt Neked elit futóként?

Nagy segítség, hogy a nevezés mellett a szállásom és utazásom költségeit is a szervezők állták. Elkülönített helyen volt lehetőségem bemelegíteni, egyéni frissítőt adhattam le, az első sorból indulhattam, akárcsak a kenyai sztárok. Mivel korábban már jártam Berlinben, így most nem turistáskodtam, hanem inkább kihasználtam a lehetőséget és a többi kiemelt futóval töltöttem a hétvégét.

Melyek a rövid és hosszú távú céljaid?

Általában megszokták kérdezni, hogy egy olyan sportágban, amit európaiként megközelíthetetlen eredményekkel uralnak a kenyai, etióp atléták mi a célom. Cél, hogy sikerüljön európai szinten jó eredményt elérni. Most a maratoni felkészülésemben csak az első szakaszban járunk, nagy munkában vagyunk, melynek reményeim szerint néhány éven belül meglesz az eredménye. Nagy álmom az olimpia mellett, hogy megdöntsem a magyar maratoni csúcsot, melyet 1993. óta Szűcs Csaba tart (szerk.: 2:12:10). Úgy érzem jó úton járok ehhez.

Köszönjük a beszélgetést! Sok sikert kívánunk a folytatáshoz!

<<< Runway Run 3.0 Budapest   Őszi Impulzusok >>>


Szólj hozzá!

0
szabályok és használati feltételek.

Hozzászólások

Fel