Bevezetés a sporttáplálkozásba

Mire kell figyelnie egy sportolónak a táplálkozás során? Mi a kapcsolat a sportteljesítmény és a táplálkozás között? Segítünk kiigazodni, megérteni.

Kezdjük az elején!

A táplálkozás az egyik létfontosságú élettevékenységünk, mely során táplálékot veszünk fel, ami egyrészt fedezi energiaszükségleteinket, valamint tartalmazza a szervezet felépítéséhez szükséges anyagokat. A táplálék először a szájba kerül, ahol felaprítjuk, majd a tápcsatornába jut (tényleg az alapoknál kezdünk, hogy aztán annál tudományosabban folytassuk), ahol emésztőenzimek bontják kisebb alkotóelemeire a tápanyagokat.

A tápanyagok nagy része felszívódás után a véráramba kerül, majd a test sejtjeibe szállítódik. Azon anyagok, amelyek nem tudtak felszívódni, székletként távoznak.

Tápanyagok esetében megkülönböztetjük a mikro-, és makronutrienseket. A makronutriensek csoportjába tartoznak a fehérjék, a szénhidrátok és a zsírok, míg a mikronutriensek közé soroljuk a vitaminokat és az ásványi anyagokat
.

Biztos mindenki hallotta már: „Az vagy, amit megeszel.”

Természetesen nem kell szó szerint érteni, de tényleg igaz, hogy a táplálkozásunk kihat egészségünkre, fizikális és mentális teljesítőképességünkre, testösszetételünkre, lelki állapotunkra, hangulatunkra. És bár meg lehet határozni általános alapelveket a táplálkozást illetően, egyértelmű, hogy mindenkinek más szükségletei vannak. Egy átlag nem sportoló ember tápanyagszükségletei merőben eltérnek egy intenzíven sportoló emberétől.

Egy bizonyos szint után a legtöbb sportoló életében eljön az az időszak, amikor már nem csak a sport élvezetéért csinálja, amit csinál, hanem egyszerűen jobb akar lenni. Gyorsabban akar futni, magasabbra akar ugrani, messzebbre akar dobni stb. Ilyenkor lép életbe a teljesítménynövelés fogalma.


Na de mi is az a teljesítmény?

Általában az emberek szeretik mérhető, kézzel fogható eredményekben mérni a teljesítményt. Akik kicsit jobban "otthon" vannak a sportban, viszont tudják, hogy a teljesítmény javulása megmutatkozhat például a regeneráció idejének csökkenésében, a terhelés közbeni fáradtságküszöb kitolásában is. Ezek a jelenségek többek közt a szervezet tápanyagellátottságával is kapcsolatban állnak. Táplálkozás szempontjából, tehát igenis megalapozott feltevés, hogy ahhoz, hogy növeljük teljesítményünket, változtatnunk kell étrendünkön. Ezt hívják teljesítménynövelő táplálkozásnak.

Ahhoz azonban, hogy teljesítménynövelő életmódra váltsunk, le kell mondanunk egy két dologról (aki elég elhatározott, motivált, azt ez a lemondás nem fogja eltántorítani a céljaitól). Amiről le kell mondani: alkohol, dohányzás, nassolás és még sorolhatnánk.

Teljesítményünk növeléséhez azonban nem, hogy nem elég mást enni, de étkezési ritmusunkat is meg kell változtatnunk és áttérnünk a napi 4-5 kisebb étkezésre. Ez nem csak a könnyebb emésztést és hatékonyabb felszívódást jelenti számunkra, hanem gyógyír is lehet azok számára, akik 3 főétkezés mellett szeretnek nassolni. Ezek mellett oda kell figyelni az edzések előtt, alatt és utáni történő étkezésre is. Ide tartozik a frissítés, és az edzés utáni gyors tápanyag visszatöltés is.

Sokszor sajnos nem tudjuk az ideális tápanyagbevitelt biztosítani, pusztán hagyományos értelemben vett ételekkel, ezért táplálék kiegészítőkhöz kell nyúlni. Ezt most szögezzük le, hogy a táplálék kiegészítők nem számítanak doppingszernek, és elengedhetetlenek a legtöbb sportoló számára. Arra azonban érdemes odafigyelni, hogy nem véletlenül kiegészítőknek hívják őket, tehát ettől függetlenül kötelező tartani a sportolói étrendet.

Ha még többet szeretnél tudni arról, hogy hogyan röpítheted teljesítményedet a következő szintre, akkor a legjobb tippünk az, hogy olvasd el a sporttáplálkozásról szóló cikksorozatunk többi részét.

- Futazas.hu -

Folytatás:
Fehérjék
Szénhidrátok
Zsírok
Ásványi anyagok
Vitaminok

Fel